Diamondsystemen

Het is niet duidelijk wie de ‘uitvinder’ is van het diamondsysteem, maar er wordt algemeen aangenomen dat de Amerikaan Michael Phelan de eerste biljarter is die de diamonds gebruikte en het biljartspel een bepaalde wetmatigheid gaf. Later werd het systeem beschreven door Willie Hoppe. Het diamondsysteem werd door het grote publiek ontdekt toen Nobuaki Kobayashi in 1974 wereldkampioen driebanden werd in een adembenemende finale tegen de toen ongenaakbare Raymond Ceulemans. Kobayashi loste de moeilijkste carottes op met lossebandstoten, zich duidelijk baserend op de diamonds.

Ondertussen is het diamondsysteem niet meer weg te denken uit het moderne drieband. Alle systemen zijn gebaseerd op eenzelfde principe, namelijk het bepalen waar de speelbal de 1ste band moet raken (eventueel na contact met bal 2), om dan aan te komen op een bepaalde waarde op band 3, 4 of 5.

Het diamondsysteem is onbeperkt in zijn mogelijkheden. Er zijn systemen met veel effect, weinig effect, tegeneffect, zonder effect,… Een ding is zeker: de topspelers kennen alle looplijnen van binnen en van buiten. Heel soms kan je zien dat de speler aan het rekenen is, bijvoorbeeld door zijn keu in een bepaalde richting te leggen bij de start of de aankomst van de looplijn van de speelbal.

Het diamondsysteem is natuurlijk niet alleen zaligmakend. De biljarter moet de basisprincipes beheersen, zoals recht afstoten, na de afstoot de voorhand op het biljart houden, hoogte speelbal, dikte van aanspelen, hard of zacht afstoten, lange of korte afstoot, vlakke keu of licht geheven. Ongelooflijk veel variaties, wat het spelletje zo intrigerend maakt en zelfs verslavend werkt. Het belangrijkste om goed te presteren is echter niet het rekenen. Je moet ‘goesting’ hebben, de drang om te winnen en… alles moet goed zitten ‘tussen de oren’.

Naslagwerken zijn er in overvloed. De meest bekende zijn nog altijd te koop in de betere biljartzaak. Een overzicht.

Basislooplijnen

Vele profbiljarters (Dick Jaspers, Eddy Merckx, Dave Christiani,…) geven biljartles. Ideaal is natuurlijk dat je eerst de basisprincipes van het biljarten aanleert, om pas daarna te beginnen oefenen. Een verkeerde gewoonte is immers zeer moeilijk af te leren. Juist daarom is het niet uitzonderlijk dat een speler die les volgt, in het begin slechter speelt.  Lessen renderen meestal pas na verloop van tijd. Als je van zinnens bent een of meerdere lessen te volgen, dan doe je dat best in het tussenseizoen (dus beter niet als de competitie nog aan de gang is).

De meeste spelers zijn gul met het geven van tips. Ik help je graag verder in jouw zoektocht naar de geheimen van het biljart (zowel in vrijspel, kader als drieband). Je kan bij mij ook terecht voor uitleg over positiespel en de verschillende diamondsystemen. Geef mij een seintje (0497 208292) of vul een contactformulier in.

Klik en maak kennis met deze originele systemen

Systeem Sanchez: bricole over 2 banden zonder effect

Een systeempje wil ik hier ontrafelen. Het wordt gebruikt door Dani Sanchez, die het bij toeval ontdekt heeft tijdens zijn bezoek aan Mexico.

Geen rekenmachientje nodig voor dit systeem. We spelen een bricole korte band, lange band, bal 2, derde band en vervolgens carambole op bal 3.

  1. Je neemt het middelpunt tussen speelbal en bal 2
  2. Je trekt een denkbeeldige lijn van dit middelpunt naar de hoek
  3. Je verschuift deze lijn evenwijdig tot die de speelbal doormidden snijdt
  4. Het snijpunt tussen deze lijn en de korte band bepaalt het mikpunt
  5. Spelen zonder effect, soepel afstoten en niet te hard
  6. Is toepasbaar zowel in de lengte als in de breedte
  7. Wil je bal 2 raken aan de andere kant, verschuif dan het mikpunt een halve baldikte naar links

Fantastisch, is het niet?

Bricole Kort-Lang zonder effect

Tafelpootsysteem: mikpunt buiten het biljart

De basis van dit systeem is dat je speelt naar een herkenningspunt buiten het biljart. Dit is niet nieuw. Zelfs Frédéric Caudron (en Frans Van Kuyk) becommentariëren het op blz 301 van de biljartbijbel ‘Biljart in ontwikkeling’, zij het dan in een bricolesysteem ‘Kort-Lang-Lang’. Dit boek is verplichte kost voor iedere biljartfanaat en ik raad het dan ook ten zeerste aan!

Het grote voordeel van dit systeem is dat je niet zoveel moet rekenen. Kennis van een paar basislijnen is voldoende.  Een korte uitleg:

  1. je test het biljart uit met een klassieke basislijn: vertrek uit de hoek (50) richting 3de diamond (30) geeft als aankomst 2de diamond (20) op de 3de band en de hoek (20) op de 4de band. Geeft het biljart kort (of lang), dan hou je daar natuurlijk rekening mee
  2. neem nu dat de aankomst ligt tussen de hoek (20) en de 1ste diamond (30), hier 25.
  3. we nemen een makkelijke basislijn die 25 als resultaat geeft (toepassen klassieke formule MIKPUNT = VERTREK – AANKOMST). In de figuur nemen we vertrek 50 (hoek) richting 25, geeft dus 50-25=25. Je zou ook basislijn 60-35=25 kunnen nemen
  4. we verlengen die lijn ongeveer 3 meter buiten het biljart en fixeren dit ‘herkenningspunt’ (een tafelpoot, een kapstok, whatever)
  5. de ligging van de speelbal is nu niet meer belangrijk. We spelen gewoon naar dit ‘herkenningspunt’, meer is er echt niet aan.
Tafelpootsysteem

Systeem 2-6-10: altijd aankomen in de hoek

Speelbal ligt tussen 2de en 4de diamond op de lange band en je wilt aankomen in de hoek (band 4/5). Met het VK-systeem is dit niet makkelijk, want een kleine wijziging aan effect en/of tempo is dodelijk.

De basis van dit systeem is simpel. Ligt speelbal op 2de diamond, dan mik je op waarde 2. Ligt de speelbal op de 3de diamond dan mik je op 6. Ligt de speelbal op de 4de diamond dan mik je op 10. Afstoot: veel effect met een goed tempo. Gegarandeerd kom je uit in de rechterbenedenhoek. Simpel en efficiënt.

Je kan het systeem natuurlijk uitbreiden. Ligt de speelbal tussen vertrekdiamonds 2 / 3 / 4 dan pas je het tafelpootsysteem toe (looplijn doortrekken buiten het biljart en mikpunt bepalen ongeveer 3m buiten het biljart.

Nog beter wordt het als je wilt zesband spelen. Speelbal moet dan natuurlijk op de (4de) korte band uitkomen, iets voor de hoek dus. Je mikt dan iets verder op de 1ste band met het zelfde tempo. Speelbal komt dan op band 6 uit op de 2de diamond voor de hoek en op de 7de band op 1 diamond uit de hoek.

2-6-10 systeem

Systeem 2-6-10 extended: afwijkende aankomsten

Systeem 2-6-10 heeft tot doel om in de hoek aan te komen vertrekkend vanaf de 2de, 3de of 4de diamond. Wij gaan dit systeem wat uitbreiden en bekijken de aankomsten, mikkend op 2, 6 of 10 vanaf 2de (20), 3de (30) en 4de (40) diamond. Niet vergeten dat we hier vlot afstoten met veel effect.

 

We nemen nu als vertrek de 4de diamond (40) en wij nemen als mikpunt 2, 6 of 10. De aankomst is dan: 30, 25 en natuurlijk 20 (hoek).

 

Wij nemen vervolgens vertrek thv de 3de diamond (30) en we mikken nog altijd op 2, 6 en 10. De aankomsten zijn dan: 25, 20 (hoek) en 15.

 

Tenslotte nemen we vertrek thv de 2de diamond en mikken op 2 en 6. De aankomst is dan 20 (hoek) en 10. Een interessant weetje hierbij is dat je, bij vertrek thv de 2de diamond en mikt op 6, je op de 3de band aankomt op 20 (gelijk dus aan jouw vertrek !)

2-6-10 extended

Systeem maximum corner: spelen in dubbele 00

Er is een overvloed aan systemen, waarbij de speelbal de looplijn LLKL volgt. Meestal zijn die gevoelig aan tempo, effect en hoogte. Wat gebeurt er als je pal in de hoek speelt met maximum effect?

De waarden ‘vertrek’ en 'aankomst' zijn gelijk aan die van de meeste diamondsystemen. De klassieke formule, waarbij we normaal het mikpunt bepalen (Mikpunt=Vertrek-Aankomst) vormen we om tot: AANKOMST = VERTREK - MIKPUNT

Deze formule klopt niet meer als je in de hoek speelt (dubbele 00) met maximum effect. Naargelang de staat van het laken, ballen en rubbers kan je makkelijk tot 10 punten winnen bij de aankomst op de 3de band, 8 punten op de 4de band en 5 punten op de 6de band.

Voorbeelden: 

V=20, M=00, A=(20-00)+10=30

V=30, M=00, A=(30-00)+10=40

Soepele afstoot, veel tempo (maar niet kloppen) met maximum effect op halve hoogte

Maximum hoek

Systeem maximum 'reversed' corner: spelen in dubbele 00

Wij spreken van het +systeem voor de figuren waarbij speelbal de looplijn Lang-Kort-Lang-Lang volgt. Gekende systemen zijn die van Verworst of het VK+ van Van Kuyk.

Frederic Caudron heeft dit systeem uitgebreid waarbij met maximum effect in tempo gespeeld wordt naar de hoek, voor alle duidelijkheid eerst de korte band! Dé basislijn is vertrekkend vanaf de 4de diamond op de lange band en vlot spelen door de hoek met véél effect om uit te komen op de 4de diamond (40) = vertrek.  Per diamond bij vertrek komt er bij de aankomst +4 bij of gaat er -4 af. Bekijk zijn professionele uitleg op zijn Youtube-kanaal. Klik en verdiep je in dit fantastisch systeem. Bedankt Frédéric dat je dit met ons wil delen.

Neem gerust contact op met mij voor bijkomende uitleg over dit systeem en de praktische uitwerking ervan.

Cartoon Frédéric Caudron

Aankomst op de 2de (korte) band met méé-effect

In voorbereiding op de gekende ‘paraplu’ bekijken we even de aankomst op de 2de korte band.

De waarden ‘vertrek’ zijn gelijk aan die van het VK10-systeem. De aankomst op de 2de band is iets moeilijker. Die loopt van 0 tot 10 (telling zie figuur hiernaast)

De berekening lijkt moeilijk, maar valt uiteindelijk wel mee: MIKPUNT=(VERTREKxAANKOMST)/10.  Vermenigvuldig vertrek met aankomst, deel vervolgens door 10 en dat is het mikpunt op de (1ste) lange band. Op die 1ste lange band zijn de waarden zoals in de gangbare systemen VK10 of VK12.

Soepele afstoot met veel effect.

Aankomst 2de band

Aankomst op de 2de (korte) band met tegeneffect

Een klassieke figuur is een kleine bricole en draaien in de hoek met tegeneffect.

Berekening 1

Vermenigvuldig het vertrek met de aankomst. Het resultaat is het mikpunt. Voor de waarde van de diamonds zie de figuur hiernaast. Lijkt wat ingewikkeld, maar valt reuze mee. Let wel, biljartlaken en -ballen moeten in goede conditie zijn (schuiven)

Berekening 2

Word je moe van al dat rekenen, speel dan gewoon richting spiegelbeeld van bal 2. Dit komt heel aardig in de buurt, zeker op wat oudere lakens/ballen. Zie figuur – rode lijn met vertrek 40 en aankomst 1.

Aankomst 2de band met tegeneffect

Tüzül: Kort / Kort zonder effect

Murat Tüzül heeft een lijvig naslagwerk 'Tüzül Billiard Systems' uitgebracht, waarin hij diamond-systemen bespreekt waarbij naar de korte band gespeeld wordt. Het boek is een echte aanrader voor de die-hards.

Hier zoomen we in op zijn systeem KORT / KORT en vervolgens lang. 

Waarde van vertrek (onderste korte band) en mikpunt (bovenste korte band) verandert nooit in het Tüzül systeem. De formule is eenvoudig: MIKPUNT = VERTREK + compensatie.

Deze compensatie hangt af van de aankomst die je wenst te verkrijgen op de 3de (lange) band. 

Naargelang het vertrek is de waarde van de rechterbovenhoek 6, 5, 3 of 1,6. Per twee diamonds op de lange band wordt er 1/4de van deze waarde afgetrokken. Een moeilijke uitleg, maar het wordt duidelijk als je de figuur bekijkt.

Hét moeilijkste van dit systeem: spelen zonder effect.

 

Thanks Murat for your approval to let me show your system on the internet.

Tuzul KK zonder effect

Tüzül basics: zelfde figuur, 3 verschillende effect-waarden

Bij de 'Tüzül Billiard Systems' wordt er altijd gespeeld richting korte band. Het speciale van het systeem is dat er wordt gespeeld met drie verschillende waarden van effect: aangeduid effect (waarde 5), 50% effect (waarde 10) en maximum effect (waarde 15). De afstoot moet altijd gelijk zijn, indringend, lang en op tempo.

De formule lijkt zeer ingewikkeld. Maar hoe meer je die gebruikt, hoe makkelijker het wordt om dit systeem toe te passen.

Waarden VERTREK en AANKOMST zijn altijd gelijk bij de Tüzül-systemen (zie figuur). De formule is als volgt:

MIKPUNT = (waarde effect - AANKOMST) + VERTREK

Uit de formule kan je afleiden dat het mikpunt wijzigt naargelang het effect dat je geeft aan de speelbal, als je wilt aankomen op dezelfde plaats (in de figuur = aankomst 5)

Vooraf moet de tafel getest worden: Speel 3x vertrek 20, mikpunt 30 met maximum effect. Lukt het 3x dezelfde looplijn te hebben, dan zit jouw afstoot goed. Op een normale tafel kom je aan op 5. Is er een afwijking (korter of langer) dan reken je dit verschil altijd door in jouw berekening. Veel succes.

Thanks Murat for your approval to let me show your system on the internet.

Tuzul basis

Bricole over 2 banden zonder effect (LK of KL)

In dit systeem speel je bricole in de lengte van het biljart, zonder effect richting hoek (LK). 

Speelbal (vertrek) ligt tussen 0 en 20 (zie figuur). De basis is dat, als je perfect in de hoek speelt zonder effect, de speelbal terugkomt op dezelfde plaats van vertrek. Een hulpmiddel daarbij is dat je mikt op de diamond op de korte band !

De formule is als volgt:

VERTREK + MIKPUNT = AANKOMST

Per diamond tel je 5 punten bij.

Waarom dit systeem, als je maar 2 banden hebt? Wel, na terugkeren uit de hoek is het de bedoeling bal 3 te raken, waarbij speelbal richting 3de band gaat, om vervolgens het punt te maken.

De voorbeelden in de 2de figuur maken veel duidelijk. Het komt heus meer voor dan je denkt en het is makkelijker dan deze figuren in bricole te spelen met renversé-effect

Aangezien een biljart symmetrisch is, kan je dit systeem natuurlijk ook toepassen in de breedte.

Bricole over 2 banden LK (Gemiddeld)

More systems to come

Meer basisfiguren volgen binnenkort

Coming soon